تا پایان تخفیف محصولات

زمان باقیمانده تا پایان تخفیف

مقالات

در این بخش مقالات مورد نظر را دانلود کنید

چکیده:
مسئله حجاب موضوعى خاص و مربوط به يک جامعه معين يا در يک گوشه از جهان نبوده و نيست، بلكه مسئله اى جهانى بوده و آشكار است كه با مشخصات متناسب با جوامع مختلف و در سير تاريخى آنها قرار دارد.
حفظ ارزش ها و شعائر اسلامي از وظايف مسلم همه نهادهاست و رعايت پوشش اسلامي به وسيله دانشجويان دانشگاه از مصاديق بارز آن به شمار مي آيد. بنابراين بخش هاي فرهنگي دانشگاه با توسل به راهكارهاي جديد و به روز در امر جذب دانشجويان به محافل مذهبي بايد بيش از پيش كوشش كرده و در سايه تعامل حاصل شده ابعاد معقول ضرورت توجه به حجاب را بازخواني و ارائه كنند، به علاوه معرفي زنان اسوه و الگو در اسلام، ايران و بيان مراتب تأثيرگذاري آن ها در تاريخ و تحولات جامعه به خصوص در امر حجاب مي تواند در بهبود وضعيت حجاب در بين دانشجويان دختر مؤثر باشد. اين مقاله، از منظرى عام و با رويكردى بيشتر جامعه شناختى به شناسايى و تحليل عوامل مؤثر در ضعف پوشش در بين دانشجويان دختر پرداخته است. در پايان نيز مجموعه اى از سياست ها و راهكارهاى بايسته كه اجراى دقيق آنها در كنار ساير تمهيدات بالقوه مى تواند از رشد روزافزون اين معضل جلوگيرى كند،ارائه شده است.
واژگان كليدى: الگوى پوشش، دانشجو، بى حجابى، بهينه سازى، ترويج، سطح نظر و عمل.


ادامه مطلب

چکیده
مسأله حجاب از مسائل مهم در حوزه مطالعات دینی زنان از منظر قرآن به شمار میرود که به صورت یک نیاز فطری در وجود آنان نهاده شده است. عفاف و حجاب به عنوان بارزترین نماد فرهنگی جامعه اسلامی از همان ابتدا و در دوره های مختلف اسلامی مورد توجه ویژه مسلمانان بوده است. پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی عوامل موثر بر حجاب دانشجویان دختر دانشگاه لرستان صورت گرفته است. روش این پژوهش ترکیبی ) کیفی - کمی است. در این پژوهش راهبرد منتخب رویه متوالی اکتشافی است. بنابراین ابتدا به شیوه ی کیفی و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند نمونه های مورد نظر از میان دانشجویان انتخاب شده و با انجام مصاحبه ی عمیق نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع ادامه یافته و پس از یادداشت برداری و جمع بندی، مصاحبه ها به صورت تخصصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
با تجزیه و تحلیل داده و کد گذاری مصاحبه ها در نهایت ۵ مولفه ی اصلی تاثیر گذار بر حجاب دانشجویان دسته بندی شد؛ مولفه تربیتی»، « مولفه اجتماعی - فرهنگی»، «مولفه روانشناختی»، «مولفه سیاسی» و «مولفه اقتصادی سپس با گفتگو با صاحب نظران متناسب با هر مولفه پرسشهایی مشخص و با طراحی پرسشنامه و توزیع میان دانشجویان تجزیه و تحلیل انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از طریق نرم افزار Spss ۵ مولفه ی استنتاج شده مصاحبه را تایید و در نهایت متناسب با این مولفه ها راهکارهای برای تقویت مسئله ی حجاب در سطح استان لرستان ارائه شده است.
کلمات کلیدی: آسیب شناسی مولفه حجاب ، پوشش، دانشگاه

ادامه مطلب

مقدمه
درباره الزام حکومت به حجاب میتوان از زوایای گوناگون سخن گفت آنچه در نوشتار پیش رو مورد بحث قرار خواهد گرفت، برخی از جهات مهم و ضروری در این موضوع است.
بخش اول این نوشتار وظیفه حکومت دینی در اقامه دین و تحقق بخشیدن به اهداف اساسی دین را تبیین می کند. بخش دوم از ادله ای سخن میگوید که الزام حکومت به حجاب میتواند مستند به آنها باشد و میکوشد تا ضمن روشن کردن وجه مشروعیت الزام به حجاب میزان اهمیت آن و شدت ارتباطی را که با اهداف مهم دین دارد مشخص گرداند. بخش سوم به برخی شبهات در زمینه مشروعیت الزام حکومت به حجاب پاسخ میدهد. در انتها برای توضیح و تبیین بیشتر برخی مباحث، چند پیوست می آید.
گفتنی است که در این نوشتار لزوم شکل گیری حکومت دینی و مشروعیت تشکیل آن اصل موضوعی و پذیرفته شده است؛ زیرا روشن است که بحث از الزام حکومت به حجاب پس از فرض مشروعیت حکومت معنا می یابد.
روش بحث بدین گونه است که هم به اصل مشروعیت الزام به حجاب توجه میشود و هم اهمیت و جایگاه آن روشن می گردد تا اگر نوبت به تزاحمی رسید، به صرف کوچک ترین مصلحت سنجی، مسأله حجاب فدا نشود از این رو نوشتار حاضر هم به بحث های معارفی و ادله قرآنی و روایی مرتبط پرداخته هم مسائل تطبیقی را در نظر داشته و هم به آمار و تجربیات توجه کرده است. به همین جهت در کنار ساختار فقهی رنگ و بویی از معارف و تحلیلهای تربیتی اخلاقی در این نوشته وجود دارد.
همچنین برخی بحث ها به دلیل اینکه در کتابهای فقهی بارها و به تفصیل بحث شده اند این نوشتار ادله تفصیلی آنها را نیاورده و به بیان نظریات فقها بسنده کرده است.
نکته دیگر اینکه اهمیت و لزوم کار فرهنگی و تربیتی در عرصه های گوناگون از جمله بحث حجاب بر کسی پوشیده نیست و این نوشتار نیز در پی نفی این مطلب نیست غرض در این نوشته بیان مشروعیت الزام به حجاب است و اینکه صرف کار فرهنگی و تربیتی در این عرصه کافی نیست و پشتوانه علمی، بسیار مهم است.
آخرین نکته اینکه مدعای این نوشته ناظر به خصوص روش گشت ارشاد نیست بلکه مشروعیت الزام و اجبار حکومتی با بهترین روشهایی که میتوان آن را تحقق بخشید، مد نظر است.

ادامه مطلب

چکیده
رعایت موازین اسلامی و پوشش مناسب یکی از مهمترین دغدغه های کنونی جامعه ماست. این امر درباره دانشجویان که از قشرهای آگاه کشور و الگوی جامعه اند اهمیت بیشتری می یابد و چه بسا بدحجابی آنان و پیامدهای سوء آن بتواند دانشگاه را از رسالت اصلی خود دور کند. از این رو پژوهش حاضر به بررسی عوامل مرتبط با وضعیت حجاب دانشجویان پرداخته است.
یافته های پژوهش که از اطلاعات نمونه ۹۰ نفری دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور قاین ۵۰ نفر با حجاب کامل و ۴۰ نفر بد حجاب با روش مصاحبه و پرسشنامه به دست آمده است نشان میدهد بین تحصیلات مادر تعداد برادر محل سکونت، آگاهی از احکام و فلسفه حجاب رفتار مذهبی تماشای شبکه های ماهواره مدگرایی نگرشهای سیاسی باورهای اجتماعی و مدل چادر با وضعیت حجاب رابطه وجود دارد؛ اما بین تحصیلات پدر تعداد خواهر میزان درآمد وضعیت تأهل تماشای تلویزیون ایران استفاده از اینترنت خودنمایی اهمیت به جلب توجه دیگران تفاهم ،والدین سخت گیری ،والدین وضعیت حجاب مادر رضایت از مدلهای لباس بازار و توان خرید با وضعیت حجاب رابطه ای وجود ندارد.
واژه های کلیدی وضعیت حجاب، فلسفه حجاب عوامل اجتماعی عوامل سیاسی، عوامل خانوادگی

ادامه مطلب

مقدمه 
حجاب (١)، اصطلاحى دينى ناظر به حكم پوشش زنان در برابر دیگران، بهویژه مردان غیرمحرم، که در کنار حکم پوشش مردان در فقه مطرح شده است. حجاب در لغت به معنای مانع، چیزى که بين دو چیز جدایی افكنَد، پوشاندن وپوشش (ستر) است (جوهری؛ ابن منظور؛ زبيدی، ذيل وازه). به بردة حائل ميان قفسة سينه وشكم، ((حجاب حاجز)) مى كويند(> تهانوى، ذيل وازه). امروزه وازه حجاب در زبان عامة مردم و متون فقهى به معناى پوشش شرعى زنان به كار مى رود.
حجاب، بيش از آنكه جنبة فردى داشته باشد، رفتارى اجتماعى است، يعنى انسان عاقل مكلف، در جمع وهنكام مواجهه با
دیگران، از حیث پوشش، الزامات و محدودیتهایی را مى بذيردکه میزان آن در فرهنگها و ادیان و جوامع، متفاوت است. در باوردين داران، على الاصول، الزامات ومحدوديتها وهنجارهاى 
حضور در اجتماع را دين تعيين مىكند.

ادامه مطلب

حجاب (٢)، اصطلاحى در عرفان اسلامى به معناى  آنچه مانع يا واسطة آشكار شدن خدا بر غير اوست. حجاب درلغت به معنای ستر است؛ از اين رو، هر چه سبب شود شيئى از شىء ديكر پوشيده و پنهان كردد، حجاب ناميده مى شود.(خليل بن احمد؛ ابن منظور، ذيل ((حجب))). همچنين حجاب به معناى مانع وحائل ميان بيننده وشىء مرئى است (طريحى،ذيل ((حجب))). علاوه بر اين، در معنايى عام هركونه مانع ميان دو چيزرا حجاب ناميده اند (> خليل بن احمد؛ ابن منظور،
همانحاها).

ادامه مطلب

بدحجاب؛ بيمار يا مجرم؟!

خلیل پور

می توان افراد را از نظر حجاب و پوشش به ۴ دسته تقسیم کرد:

١. دارای پوشش اسلامی و بدون خودنمایى

اینها افرادی هستند که پوشش اسلامی وشرعی را با تمام حدود آن رعایت کردهو به هیج عنوان قصد تبرّج وخودنمایى ندارند ودر رفتار ومنش آنها هم خلاف آن دیده نمیشود.

البته این نوع پوشش، مانند هر پوشش دیکری، دارای حداقل وحداكثر است.

حداقل آن شامل پوشیدن لباسی نسبتاً بلند و گشاد دارای ضخامتی که بدن نما نباشدو رنگهای متعارفی که جلب توجه نمیکند و داشتن روسری، شال یا مقنعه و مانندآنها که فقط گردی صورت از آن نمایان است آن ھم بدون داشتن آرایش و زینت و موها نیز کاملاً پوشیده است؛ بی آنکه نوع خاصی پیچیده یا جمع شده باشد.

ادامه مطلب

آسیب شناسی حجاب در دانشجویان دختر



                 ا حمد موحد                                                         زهره عباسی                                                    خديجه اعراب شيبانى

چکیده
رعایت موازین اسلامی و پوشش مناسب، یکی از مهمترین دغدغههای کنونی جامعه ماست. این امر درباره دانشجویان که از قشرهای آگاه کشور و الگوی جامعه اند، اهمیت بیشتری مییابد و چه بسا بدحجابی آنان و پیامدهای سوء آن بتواند دانشگاه را از رسالت اصلی خود دور کند. از این رو، پژوهش حاضر به بررسی عوامل مرتبط  با وضعیت حجاب دانشجویان پرداخته است.
یافته های پژوهش که ازاطلاعات نمونه ٩٠ نفری دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور قاین (۵٠ نفر با حجاب کامل و ۴٠ نفر بدحجاب) با روش مصاحبه و پرسشنامه به دست آمده است، نشان می دهد بین تحصیلات مادر، تعداد برادر، محل سکونت، آگاهی ازاحکام و فلسفه حجاب، رفتار مذهبی، تماشای شبکههای ماهواره، مدگرایی، نگرشهای سیاسی، باورهای اجتماعی و مدل چادر با وضعیت حجاب رابطه وجود دارد؛ اما بین تحصیلات پدر، تعداد خواهر، میزان درآمد، وضعیت تأهل، تماشای تلویزیون ایران، استفاده ا زاینترنت، خودنمایی، اهمیت به جلب توجه دیگران، تفاهم والدین، سختگیری والدین، وضعیت حجاب مادر، رضایت ازمدلهای لباس بازار و توان خرید با وضعیت حجاب رابطهای وجود ندارد.

واژه های کلیدی: وضعیت حجاب، فلسفه حجاب، عوامل اجتماعی، عوامل سیاسی، عوامل خانوادگی

ادامه مطلب

                         آسیب شناسی عوامل موثر بر حجاب دانشجویان ؛ یک پژوهش کیفی- کمی
                                 (مطالعه موردی دانشجویان دختر دانشگاه لرستان)
                                     عابدین درویشپور      مهرداد امیری 
چکیده
مسأله حجاب از مسائل مهم در حوزه مطالعات دینی زنان از منظر قرآن به شمار می رود که به صورت یک نیاز فطری در وجودآنان نهاده شده است. عفاف و حجاب به عنوان بارزترین نماد فرهنگی جامعه اسلامی از همان ابتدا و در دوره های مختلف اسلامی مورد توجه ویژه مسلمانان بوده است.پژوهش حاضر یا هدف آسیب شناسی عوامل موثر بر حجاب دانشجویان دختر دانشگاه لرستان صورت گرفته است. روش این پژوهش ترکیبی(کیفی- کمی) است. در این پژوهش راهبرد منتخب رویه متوالی اکتشافی است. بنابراین ابتدا به شیوه ی کیفی و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، نمونه های مورد نظر از میان دانشجویان انتخاب شده و با انجام مصاحبه ی عمیق نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع ادامه یافته و پس از یادداشت برداری و جمع بندی، مصاحبه ها به صورت تخصصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
با تجزیه وتحلیل داده و کد گذاری مصاحبه ها در نهایت 5مولفه ی اصلی تاثیر گذار بر حجاب دانشجویان دسته بندی شد؛«مولفه تربیتی»،«مولفه اجتماعی-فرهنگی»،«مولفه روانشناختی»، «مولفه سیاسی» و «مولفه اقتصادی» سپس با گفتگو با صاحبنظران متناسب با هر مولفه پرسش هایی مشخص و با طراحی پرسشنامه و توزیع میان دانشجویان تجزیه و تحلیل انجام گرفته است.
تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از طریق نرم افزار 5 Spss مولفه ی استنتاج شده مصاحبه را تایید و در نهایت متناسب با این مولفه ها راهکارهای برای تقویت مسئله ی حجاب در سطح استان لرستان ارائه شده است.

کلمات کلیدی: آسیب شناسی،مولفه، حجاب ، پوشش، دانشگاه

ادامه مطلب

چکیده

در تاریخ اسلام همواره جایگاه و احکام زنان یکی ازموضوعات مهم در حوزه های مختلف بوده به گونه ای که در ایجاد تحولات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر کسی پوشیده نیست از اینرو اسلام به عنوان يک دین متعالى از این مهم غفلت نکرده و احکامی در مسئلهی حجاب برای زنان بیان کرده است، زنان بعد از نزول وحی موظف به پوشش اسلامی شدند .ولی این دستور در صدر اسلام کاملا محقق نشد چرا که هنوز فرهنگ جاهلی در جامعه وجود داشت، در صدر اسلام زنان همانند دوران جاهلیت پوشش مناسبی نداشتند و در روابط اجتماعی و خانوادگی برای خود محدودیتی قائل نمى شدند و همين امر معضلات اخلاقی و حتی سیاسی را به وجود می آورد اما پس از نزول وحی، تلاشهاى پيامبر اسلام(ص) به تدريج زمينه اى تغییر حجاب زنان را به و جود آورد. روش تحقیق در این نوشتار تاریخی-تحليلی و شيوه ی گرداورى مطالب كتابخانه اى بوده
است.
کلید واژه: تاریخ، صدر، حجاب، اسلام

ادامه مطلب

مقدمه

این پژوهش به بررسی و شاخصیابی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی دربارۀ «حجاب» در فاصله سال های 1368 تا 1398
اختصاص دارد. رهبر معظم انقلاب از برنامه ریزى دشمن دربارة «نقطه حسّاس هویّت مستقل فرهنگی زن مسلمان» سخن می گویند و با اشاره به توطئه و تلاش رسانهای دشمن دربارۀ حجاب، القای محدودیت بودن حجاب و دنبال کردن خط دشمن توسط عدهای خواص در داخل، تأکید اکید امام را دربارۀ لزوم حجاب داشتن زنان گوشزد و بر حرام شرعی بودن بی حجابی در اجتماع تأکید می کنند.
رهبر انقلاب در این باره ترویج بی حجابی را ترفند غرب برای از بین بردن حیا و انتقاد غرب از رعایت حجاب در ایران را نشانی از گمراهی غرب و تناقض شدید فرهنگ غربی میدانند.
رهبر انقلاب همچنین حجاب رااز تعالیم اسلام برای رشد فکری، علمی، اجتماعی، سیاسی وفضیلتی و معنوی زنان واز نعمتهای الهی و هدف اسلام از تاکید بر حجاب را حفظ عفت زن میدانند و تصریح میکنند: حجاب سبب رسیدن زن به رتبه هایی معنوی و عالی، سبب جلوگیری از لغزش و سبب امنیت زن و مرد میشود. رهبر انقلاب وظایف مسئولان را در این بارۀ بر میشمارند و بر تکلیف حکومت اسلامی دربارۀ ممانعت از رواج حرام الھی در جامعه و مقابله با بی حجابی در ملاء تأکید میکنند.
منافات نداشتن حجاب با پیشرفت زنان، موضوع دیگری است که رهبر انقلاب به آن اشاره می کنند. رهبر انقلاب حجاب را وسیله مصونیت زن و نه محدودیّت او، مایه تشخص، وقار و متانت زن، مایه آزادی زن، عامل ارزشگذاری زن و سبب تکریم زن میدانند شعار بودن مسئله عدالت جنسیتی در غرب و ابزار بودن آن در دست غربیها برای رسیدن به مقاصد پلیدشان، شاخص دیگرمورد نظر رهبر انقلاب است.رهبر انقلاب همچنین با اشاره به انحرافی بودن الگوی زن غربی، ویژکیهای او را برهنکی، مظهر مصرف و آرایش، جلوهگر در
مقابل مردان و در معرض التذاذ، وسیله هیجان جنسی مرد و مظھر ولنگاری و بیبندوباری بر میشمارند...

ادامه مطلب
حجاب
سيد صادق عزيزى

علل پيدايش لباس
حدس نزدیك به یقین، این است که پایه گذاری لباس برای پوشیدن و حراست از بدن در برابر عوامل محیطی بوده تا از سرما و گرما و آزار و گزندهایى كه متوجه انسان عريان
میشود در امان بوده باشد. اما شکی نیست که جنبه تزیینی لباس هم، حتی از زمانهای قبل از تاریخ از نظر به دور نبوده است.آنچه را که هم ا کنون خواندید نظریهای است که در معتبر ترین کتابها و حتی درانسکیلوپدیها منعکس گردیده است. قر آن، همانند مسایل دیگر به عنوان مساعدت به قلمرو علمی بشر، روشنگر زمانی است که دست توانای علمی بشراز دامنش كوتاه است مثلاً همین موضوع پیدایش لباس که نه فسیلی از آنها مانده و نه آثار بر جهان نهاده است روشنگری مینمایدو به پیدایش لباس هم جنبه معنویتی را که در خور شأن انسان است نسبت می دهد و هم به اصلاح امر جسمش میاندیشد.

ادامه مطلب
حجاب
نویسنده:حجتی، سید محمد باقر
دومین آیه ای که بطور قاطع و روشن حدودوضرورت حجاب را تبيين وبرآن تأكيد مى کند،آیۀ پنجاه ونهم از سورة احزاب است :
يُاآَيُّهَا النَّبِىُّ قُلْ لِازْواجِكَ وَ بَنْاتِكَ وَنِسْاءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلابيبِهِنَّ ذلِک اَذْنى اَنْ يَعْرِفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكُانَ اللهُ غَفُوراً رَحيماً.
اى بيامبر به همسران ودخترانت وزنان مؤمن بگو که روپوشهای خود را برتن کنند تا بدين وسيله بهتر شناخته شوند ودرنتيجه درمعرض آزار واذیت قرار نگیرند وبی گمان
خداوند متعال بخشنده ومهربان است .
بانوانی که به دليل جوانى وخامى پوشش رابطور كامل رعايت نكرده اند وجوانانى كه براثر طبع جوانى چشم چرانى كرده، اينك می خواهند خود را اصلاح نمایند، خداوند
گذشته هارا می بخشد.
.
ادامه مطلب
حجاب در قرآن
نویسنده:شریعتی، محمد باقر                                                                 مقاله ينجم
مذهبى حجاب را انتخاب كردهايم ، به خاطر دلایل خردپدیری بود که طرح گردید . يكی ازآنها عدم تفسير كاملى از مسائله پوشش وغموض
وابهاماتى است كه در تعيين حدود آن وجود
دارد،وعرض كردم كهاكر براى بانوان جوان وتحصيل كرده حدود پوشش وفلسفهء آن اثبات شود ،وكلا" روشن گردد كه حجاب نشاء ت گرفته از سنتهاى كهن اجتماعى نيست بلكه يك دستور الهى وأسمانى است،بدون ترديد غالب بانوان در برابر فرمان حق تعالى خاضع خواهند شد.
اكنون براى صدق كفتارم نامة دخترجوانى را كه درتاريخ ٧١/٩/٢٧ رسيده وصراحت ومسووليت ازنوشت او مشهود است،به عنوان نمونه تقديم داشته ، آنكاه بحث مقالة جهارم
رأ بى مى كيرم
...
ادامه مطلب
حجب يا حجاب
سيد موسى صدر
زنان در بسیاری از جوامع و فرهنگها مورد طعن و کنایه بودهاند و تعابیر، ضرب المثل ها و نکته های انتقادی مختلفی دربارۀ آنان گفته شده است. این پدیده به گونههای مختلفی قابل تحلیل است. از نگاه زنان، این تعابیر آزار دهنده، نمودی از مواضع سلطه جويانه و خود خواهانة مردان در طول تاريخ است. و از نگاه مردان، تعبیرهای انتقادی از زنان ریشه در عملکرد خود آنان و مکرها و ترفندهایی دارد که به کار میگیرند تا آراء، دیدگاهها و تمایلات خود را تحقق بخشند!
اما اگر نگاه و تحلیل را فراتر از نگاه هر یک از دو جنس به دیگری، قرار دهیم و در جستجوی دلیلی ریشه دار تر برای رفتار طبيعى انسانها باشيم، مى توانيم به این واقعیت برسیم که در لایه های زیرین این انتقادها و عیب جویی ها چند نکته مهم نهفته است...


ادامه مطلب
«سیاستها و ملاحظات تبیینی عفاف و حجاب»

مقدمه
برخی اهتمام ها و تلاش ها با طراحی بیرونی و هدف گذاری خاص صورت مى گيرد تا مو ضوع حجاب را به مسئله جامعه تبديل كند. در اين فرايند، روند تبديل حجاب از موضوعى فرعى وبا ابعاد روشن شرعى وفقهى به يک مسئله امنيتى به وضوح قابل درک است. از اين رو، مى توان دوگروه عمده را در پشت صحنه مسئله حجاب از هم تفكيک و دسته بندى كرد؛ كروهى كه به مثابه ماموريتى بيرونى از سوى دشمنان انقلاب ونظام اسلامى به اين مسئله نگاه امنيتى داشته ومى خواهند حجاب را به يكى از حلقههاى مهم زنجیره ى مسائل و مشکلات جمهورى اسلامى تبديل واز آن طريق جامعه را دوقطبى نمايند و مقصود خود را از ناامنى ودوگناگى در جامعه در قالب تداوم اغتشاشات پاييز ١٢٠١ برداشت كنند. كروه دوم از افراد كشف حجاب كننده، بـ سيارى از خانم هایی هستند که از سر نااگاهی وفریب خوردگی دست به این حرام شرعی وسیاسی می زنند. مسلما
نحوه مواجهه با اين دو گروه عمده متفاوت بايد باشد.

ادامه مطلب
اظهارنظر كارشناسي درباره:
«طرح صيانت از حريم عفاف و حجاب»
چكيده
يكي از مهمترين اهداف فرهنگي جمهوري اسلامي ايران حفظ كرامت زن و پرهيز از نگاه ابزاري به او،
ضمن فراهمسازي امكان فعاليت اجتماعي زنان است. براي نيل به اين مقصود تلاش شده تا زمينه گسترش بدحجابي ـ بهعنوان يكي از ظواهر نگاه ابزارگونه به زن ـ با قانونگذاري در حوزه حجاب از بينبرود. بررسي قوانين و سياستهاي وضع شده در اين راستا نشان ميدهد بهعلت تصويب ماده ()136قانون مجازات اسلامي با موضوع جريمه نقدي و حبس زنان فاقد حجاب شرعي از ده روز تا دو ماه،جرمانگاري بدحجابي يک بخش جداييناپذير سياست رسمي نظام در اين حوزه محسوب ميشود، باوجود اين در راستاي فرهنگسازي در حوزه حجاب و عفاف نيز سياستهايي به تصويب رسيده است.
عليرغم تدوين قوانين متعدد در اين عرصه، شيوههاي خاص بدحجابي در جامعه شيوع پيدا كردهاست كه برخي صاحبنظران يكي از علل آن را ضعف ضمانت اجرايي قوانين و عدم اجراي كامل آن ميدانند از همين رو طرح صيانت از حريم عفاف و حجاب در تاريخ  1393/7/11با هدف بازنگري درقوانين موجود در عرصه حجاب، افزايش ضمانت اجراي قوانين از طريق ايجاد تنوع و تسهيل شيوهاعمال مجازات درخصوص بدحجابي و همچنين اصلاح و تقويت مجازاتهاي تعيين شده درخصوص ممنوعيت نصب و بهكارگيري تجهيزات ماهواره تهيه و اعلام وصول شده است.گزارش حاضر تلاش كرده با توجه به اهميت موضوع و وجود ديدگاهها و رويكردهاي مختلف درخصوص مقابله با بدحجابي، جهت ارزيابي طرح مذكور ضمن برگزاري نشستهاي متعدد درخصوص موضوع با توجه به نظر كارشناسان و فعالان فرهنگي حوزه حجاب و عفاف به ارزيابي طرح صيانت از
حريم عفاف و حجاب بپردازد

ادامه مطلب
مقدمه

درباره (الزام حکومت به حجاب) میتوان از زوایای گوناگون سخن گفت. آنچه در نوشتار پیشرو مورد بحث قرار خواهد گرفت، برخی از جهات مهم و ضروری در این موضوع است.
بخش اول این نوشتار، وظیفه حکومت دینی در اقامه دین و تحقق بخشیدن به اهداف اساسی دین را تییین میکند. بخش دوم، ازادلهای سخن میگوید که الزام حکومت به حجاب میتواند مستند به آنها باشد و میکوشد تا ضمن روشن کردن وجه مشروعیت الزام به حجاب، میزان اهمیت آن و شدت ارتباطی را که با اهداف مهم دین دارد، مشخص گرداند. بخش سوم به برخی شبهات درزمینه مشروعیت الزام حکومت به حجاب پاسخ میدهد. در انتها برای توضیح و تبیین بیشتر برخی مباحث، چند پیوست میآید.
گفتنی است که در این نوشتار، لزوم شکل گیری حکومت دینی و مشروعیت تشکیل آن، اصل موضوعی و پذیرفته شده است؛ زیرا روشن است که بحث از الزام حکومت به حجاب، پس از فرض مشروعیت حکومت معنا مییابد.
روش بحث بدینگونه است که هم به اصل مشروعیت الزام به حجاب توجه میشود و هم اهمیت و جایگاه آن روشن میگردد تا اکر نوبت به تزاحمی رسید، به صرف کوچکترین مصلحت سنجی، مساله حجاب فدا نشود. از اینرو، نوشتار حاضر هم به بحثهای معارفی و ادله قرآنی و روایی مرتبط پرداخته، هم مسانل تطبیقی را در نظر داشته و هم به آمار و تجربیات توجه کرده است. به همین جهت در کنار ساختار فقهی، رنگ و بویی از معارف و تحلیلهای تربیتی اخلاقی در این نوشته وجود  دارد.
همچنین برخی بحثها به دلیل اینکه در کتابهای فقهی، بارها و به تفصيل بحث شدهاند، اين نوشتار، ادله تفصيلى آنها را نياورده و به بیان نظریات فقها بسنده کرده است.نکته دیگر اینکه، اهمیت و لزوم کار فرهنگی و تربیتی در عرصههای گوناگون از جمله بحث حجاب بر کسی پوشیده نیست واین  نوشتار نیز در پی نفی این مطلب نیست. غرض در این نوشته، بیان مشروعیت الزام به حجاب است و اینکه صرف کار فرهنگی وتربيتى در اين عرصه كافى نيست وپشتوانه علمى، بسيار مهم است.
آخرین نکته اینکه مدعای این نوشته ناظر به خصوص روش کشت ارشاد نیست، بلکه مشروعیت الزام واجبار حکومتی با بهترینروشهایی که میتوان آن را تحقق بخشید، مد نظر است.

ادامه مطلب
چكیده
پژوهش حاضر با عنوان «بررسی تحلیلی اصول حجاب و عفاف در آموزه های اسلامی» و با هدف سیری تحقیقی در تحلیل اصول و مبانی حجاب و عفاف با شاخص قراردادن قرآن و روایات و با رهیافت تاریخی و روش کتابخانه ای واسنادی انجام شد. کلمه «حجاب» هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حاجب اما بیشتر استعمالش به معنیپرده است. استعمال کلمه «حجاب» در مورد پوشش زن، اصطلاح نسبه جدید است. در قدیم و مخصوصا در اصطلاح فقهاء کلمه «ستر» که به معنی پوشش است بکار می رفته است. نگاهی به اصول و مبانی «حجاب و عفاف» که برخاستهاز حقایق دین و در افق بالاتر از عالم ماده تدوین و تبیین شده است، در عصر برهنگی، تنها پاسخ مثبت و حقیقی بهنیازهای درونی و بازگشت به گرایش های فطری جامعه انسانی است که سلامت، امنیت، معنویت و کمال را در خانواده و
اجتماع میسور می سازد؛ و این انتخاب تنها راه رسیدن به کمال و سعادت الهی است، مبانی و ریشه و راه های این حقیقت را می توان از بطن قرآن و روایت های اصیل اسلامی به دست آورد.
واژههای كلیدی: حجاب، عفاف، پاکدامنی، آموزه های اسلامی، قرآن

ادامه مطلب
تحلیل نوع نگرشها به فرهنگ حجاب و عفاف در ورزش بانوان
(مطالعۀ موردی: بانوان ورزشكار استان آذربايجان شرقى)
محمد مهدوی ١+، الهه سید شرافت٢

چکیده
مسئلۀ حجاب و پوشش در ورزش بهمنزلۀ پدیده ای بحثبرانگیز وجنجالى در دنياى امروزى (بهخصوص در میدانهای المپیک و جهانی) مطرح است. مقالۀ حاضر به بررسی نوع نگرش بانوان ورزشكار به حجاب وعفاف درورزش بانوان و همچنين به فرصت يا محدوديت حجاب وعفاف در امر ورزش مى بردازد.اين تحقيق به شيوة پيمایشی و با استفاده از ابزار پرسش نامه انجام كرفته است. سيصد نفراز بانوان ورزشكار استان آذربايجان شرقى بهروش نمونه گیری تصادفی تمام شمار بهعنوان نمونة تحقيق انتخاب وبراى سنجش نظر آنان دربارة حجاب وعفافو موضوعات مرتبط با أن از پرسش نامة محقق ساخته استفاده شد. نتايج حاصل از آزمون فرضيهها وتحليل مسير با نرم افزار AMOS23 نشان داده شد. يافتهها نشان داد كه ارتباط مثبت ومعنادارى بين نوع نكرشها به فرهنگ حجاب و عفاف در ورزش بانوان با فرصتها و محدودیتهای حجاب و عفاف در ورزش وجود دارد. نتيجة حاصل از این تحقیق نشان میدهد که بیشتر افراد شرکت کننده در ورزش نهتنها حجاب را مانع ازورزش نمیدانند، بلکه آن را فرصتی برای شکوفایی خود میدانند. همچنين فرهنگسازى وآموزش مردم از پيشتهادهاى مهم آنان به دستاندر کاران اقتصادی و فرهنگی، اعم از حوزهها، دانشگاهها و...، برای رسیدن به هدف مورد نظر است.

کلیدواژ گان
حجاب، عفاف، فرصتها، فرهنك، فعالیتهای ورزشی، محدودیتها.

ادامه مطلب
چکیدہ:

پوشش و حجاب پرتویی از آفرینش الهی است که فلسفه وجودی آن حفظ مقام وساحت مادی ومعنوی زن ومرد وزمينه سازرشدوکمال آن هاتامراتب عالی انسانیت است.ازآنجاکه این موضوع نقش بارز و آشکاری در امنیت اجتماعی زنان دارد سعی شدههمه این موضوعات با رویكرد آثار فردى و اجتماعی حجاب و رابطه آن با امنيت زنان ارائه كردد.دراين مطالعه كه با مرورىبرمطالعات معتبر علمی سایت هاى معتبر انجام شده،بررسى تأثير حجاب بر بهداشت جسمى و روانى زنان ازمنظر علمى وقرآنى بررسی گردیده استبی تردید سلامت روانی از بزرگ ترین نعمت های الھی است که در زندگی انسان وجوددارد، به طوری که هیچنعمتی به پایه وارزش آن نمی رسد دین اسلام برای محفوظ نگه داشتن روان زن ازعوامل آسیب زا،حجاب وعفاف رابراوواجب کردهاست وبه این ترتیب خوشی های مشروع رابرای زن می پسنددوتأمین آن رادرسایه عفاف مجاز میداند.درواقع حجاب و پوششکه ثمرە عفاف است،عاملی برای آرامش زن و دو رماندن اوازعوامل اضطراب زاودرنهایت ایجادرضایت وجدان اوست.رعایتآن،علاوه براین که موجب عمل به دستورات الھی میشود،شخصیت فردی اجتماعی ومعنوی انسان محجوبوپاکدامن،سيرصعودی پیداکرده ونردبان تعالی و تکامل رایكی پس ازدیگری طی خواهد کردوازسوی دیگردرتأمین بهداشت روحى وروانى
وآرامش خانواده ها وایجادنورانیت وامنیت درجامعه نقش بسزایی ايفاميكندنتيجه اينكه برای ايجادفرهنگ حجاب وپوشش مناسب درجامعه ،بایدابتدا پایه هایاعتقادی وبینش افرادنسبت به این موضوع رامحکم کنیم واین،یعنی نهادینه سازى باورهای درست وفرهنگ سازی دقیق میباشد.

کلمات کلیدی: حجاب ،بهداشت جسمی ، بهداشت روانی ،زنان

ادامه مطلب
سبد خرید