تا پایان تخفیف محصولات

زمان باقیمانده تا پایان تخفیف

مقالات

در این بخش مقالات مورد نظر را دانلود کنید

چکیده:
مسئله حجاب موضوعى خاص و مربوط به يک جامعه معين يا در يک گوشه از جهان نبوده و نيست، بلكه مسئله اى جهانى بوده و آشكار است كه با مشخصات متناسب با جوامع مختلف و در سير تاريخى آنها قرار دارد.
حفظ ارزش ها و شعائر اسلامي از وظايف مسلم همه نهادهاست و رعايت پوشش اسلامي به وسيله دانشجويان دانشگاه از مصاديق بارز آن به شمار مي آيد. بنابراين بخش هاي فرهنگي دانشگاه با توسل به راهكارهاي جديد و به روز در امر جذب دانشجويان به محافل مذهبي بايد بيش از پيش كوشش كرده و در سايه تعامل حاصل شده ابعاد معقول ضرورت توجه به حجاب را بازخواني و ارائه كنند، به علاوه معرفي زنان اسوه و الگو در اسلام، ايران و بيان مراتب تأثيرگذاري آن ها در تاريخ و تحولات جامعه به خصوص در امر حجاب مي تواند در بهبود وضعيت حجاب در بين دانشجويان دختر مؤثر باشد. اين مقاله، از منظرى عام و با رويكردى بيشتر جامعه شناختى به شناسايى و تحليل عوامل مؤثر در ضعف پوشش در بين دانشجويان دختر پرداخته است. در پايان نيز مجموعه اى از سياست ها و راهكارهاى بايسته كه اجراى دقيق آنها در كنار ساير تمهيدات بالقوه مى تواند از رشد روزافزون اين معضل جلوگيرى كند،ارائه شده است.
واژگان كليدى: الگوى پوشش، دانشجو، بى حجابى، بهينه سازى، ترويج، سطح نظر و عمل.


ادامه مطلب

چکیده
مسأله حجاب از مسائل مهم در حوزه مطالعات دینی زنان از منظر قرآن به شمار میرود که به صورت یک نیاز فطری در وجود آنان نهاده شده است. عفاف و حجاب به عنوان بارزترین نماد فرهنگی جامعه اسلامی از همان ابتدا و در دوره های مختلف اسلامی مورد توجه ویژه مسلمانان بوده است. پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی عوامل موثر بر حجاب دانشجویان دختر دانشگاه لرستان صورت گرفته است. روش این پژوهش ترکیبی ) کیفی - کمی است. در این پژوهش راهبرد منتخب رویه متوالی اکتشافی است. بنابراین ابتدا به شیوه ی کیفی و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند نمونه های مورد نظر از میان دانشجویان انتخاب شده و با انجام مصاحبه ی عمیق نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع ادامه یافته و پس از یادداشت برداری و جمع بندی، مصاحبه ها به صورت تخصصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
با تجزیه و تحلیل داده و کد گذاری مصاحبه ها در نهایت ۵ مولفه ی اصلی تاثیر گذار بر حجاب دانشجویان دسته بندی شد؛ مولفه تربیتی»، « مولفه اجتماعی - فرهنگی»، «مولفه روانشناختی»، «مولفه سیاسی» و «مولفه اقتصادی سپس با گفتگو با صاحب نظران متناسب با هر مولفه پرسشهایی مشخص و با طراحی پرسشنامه و توزیع میان دانشجویان تجزیه و تحلیل انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از طریق نرم افزار Spss ۵ مولفه ی استنتاج شده مصاحبه را تایید و در نهایت متناسب با این مولفه ها راهکارهای برای تقویت مسئله ی حجاب در سطح استان لرستان ارائه شده است.
کلمات کلیدی: آسیب شناسی مولفه حجاب ، پوشش، دانشگاه

ادامه مطلب

چکیده
رعایت موازین اسلامی و پوشش مناسب یکی از مهمترین دغدغه های کنونی جامعه ماست. این امر درباره دانشجویان که از قشرهای آگاه کشور و الگوی جامعه اند اهمیت بیشتری می یابد و چه بسا بدحجابی آنان و پیامدهای سوء آن بتواند دانشگاه را از رسالت اصلی خود دور کند. از این رو پژوهش حاضر به بررسی عوامل مرتبط با وضعیت حجاب دانشجویان پرداخته است.
یافته های پژوهش که از اطلاعات نمونه ۹۰ نفری دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور قاین ۵۰ نفر با حجاب کامل و ۴۰ نفر بد حجاب با روش مصاحبه و پرسشنامه به دست آمده است نشان میدهد بین تحصیلات مادر تعداد برادر محل سکونت، آگاهی از احکام و فلسفه حجاب رفتار مذهبی تماشای شبکه های ماهواره مدگرایی نگرشهای سیاسی باورهای اجتماعی و مدل چادر با وضعیت حجاب رابطه وجود دارد؛ اما بین تحصیلات پدر تعداد خواهر میزان درآمد وضعیت تأهل تماشای تلویزیون ایران استفاده از اینترنت خودنمایی اهمیت به جلب توجه دیگران تفاهم ،والدین سخت گیری ،والدین وضعیت حجاب مادر رضایت از مدلهای لباس بازار و توان خرید با وضعیت حجاب رابطه ای وجود ندارد.
واژه های کلیدی وضعیت حجاب، فلسفه حجاب عوامل اجتماعی عوامل سیاسی، عوامل خانوادگی

ادامه مطلب

مقدمه
درباره الزام حکومت به حجاب میتوان از زوایای گوناگون سخن گفت آنچه در نوشتار پیش رو مورد بحث قرار خواهد گرفت، برخی از جهات مهم و ضروری در این موضوع است.
بخش اول این نوشتار وظیفه حکومت دینی در اقامه دین و تحقق بخشیدن به اهداف اساسی دین را تبیین می کند. بخش دوم از ادله ای سخن میگوید که الزام حکومت به حجاب میتواند مستند به آنها باشد و میکوشد تا ضمن روشن کردن وجه مشروعیت الزام به حجاب میزان اهمیت آن و شدت ارتباطی را که با اهداف مهم دین دارد مشخص گرداند. بخش سوم به برخی شبهات در زمینه مشروعیت الزام حکومت به حجاب پاسخ میدهد. در انتها برای توضیح و تبیین بیشتر برخی مباحث، چند پیوست می آید.
گفتنی است که در این نوشتار لزوم شکل گیری حکومت دینی و مشروعیت تشکیل آن اصل موضوعی و پذیرفته شده است؛ زیرا روشن است که بحث از الزام حکومت به حجاب پس از فرض مشروعیت حکومت معنا می یابد.
روش بحث بدین گونه است که هم به اصل مشروعیت الزام به حجاب توجه میشود و هم اهمیت و جایگاه آن روشن می گردد تا اگر نوبت به تزاحمی رسید، به صرف کوچک ترین مصلحت سنجی، مسأله حجاب فدا نشود از این رو نوشتار حاضر هم به بحث های معارفی و ادله قرآنی و روایی مرتبط پرداخته هم مسائل تطبیقی را در نظر داشته و هم به آمار و تجربیات توجه کرده است. به همین جهت در کنار ساختار فقهی رنگ و بویی از معارف و تحلیلهای تربیتی اخلاقی در این نوشته وجود دارد.
همچنین برخی بحث ها به دلیل اینکه در کتابهای فقهی بارها و به تفصیل بحث شده اند این نوشتار ادله تفصیلی آنها را نیاورده و به بیان نظریات فقها بسنده کرده است.
نکته دیگر اینکه اهمیت و لزوم کار فرهنگی و تربیتی در عرصه های گوناگون از جمله بحث حجاب بر کسی پوشیده نیست و این نوشتار نیز در پی نفی این مطلب نیست غرض در این نوشته بیان مشروعیت الزام به حجاب است و اینکه صرف کار فرهنگی و تربیتی در این عرصه کافی نیست و پشتوانه علمی، بسیار مهم است.
آخرین نکته اینکه مدعای این نوشته ناظر به خصوص روش گشت ارشاد نیست بلکه مشروعیت الزام و اجبار حکومتی با بهترین روشهایی که میتوان آن را تحقق بخشید، مد نظر است.

ادامه مطلب
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش